Taneční kroužek založila Andrea Luňáková. Paní Luňáková se do Města Libavé přistěhovala v roce 1992 se svým manželem a syny. Tehdejší ředitelka Základní školy Zdeňka Konečná jí umožnila u dětí rozvíjet lásku k tanci i k hudbě ve školní tělocvičně.
V březnu 1993 byla v tělocvičně zahájena první, tehdy čtyřměsíční, taneční sezóna současného "Tanečního kroužku LIBAVÁCI". Od roku 1996 se kroužek schází převážně v prostorech Posádkového domu armády.
Někteří z prvních žáků k nám do kroužku dnes vodí už své děti. A někteří tehdejší školáčci pracují se mnou jako vedoucí nebo choreografové. Kroužkem za těch uplynulých 18 sezón prošlo více než 1.070 dětí i když ne všichni s námi vydrželi celý školní rok nebo dokonce celou školní docházku. Naši diváci viděli při dnes už tradičních „Dětských akademiích“ 248 tanečních choreografií. Na těchto představeních pro rodiče a naše příznivce s námi od začátku spolupracují ostatní kroužky Základní školy Města Libavá a také žáci Základní umělecké školy V Moravském Berouně a Šternberku hrající na různé nástroje. Naše tanečníky viděli i hosté mnoha plesů ve městech po celé Moravě.
K našim největším úspěchům patří 5.místo na Mistrovství ČR v tanečním sportu v Chrudimi z roku 2003, které získali tehdejší žáci 3. – 5. třídy s choreografií „Škoda lásky“ V roce 2008 soutěžili studenti v našich řadách s choreografií „EL tango de Roxene“, na které se někteří podíleli i autorsky. Přivezli z mistrovství ČR v Brně v podstatně tvrdší konkurenci 7.místo. V tomtéž roce si reprezentaci vyzkoušeli i žáci 3. – 5. třídy s choreografií „Né, pětku né“a dívky 6. -9. třídy s „Písní Ofélie“ na krajské soutěži v Olomouci. A naším posledním velkým úspěchem je 2.místo na mistrovství Moravy v tanečním sportu v Přerově v roce 2010. Choreografie pro nejstarší s názvem „Dobro a Zlo“ je už celá z pera mojí pokračovatelky, choreografky a vedoucí Evy Davidové.
Od roku 2005 pořádáme také v podzimních měsících „Taneční pro nadšené dospělé všeho věku“. Počátky mají v přiblížení tance rodičům dětí, které byly tehdy v tanečním kroužku. I rodiče tak mohli ocenit práci a snahu vlastních dětí v jejich hodinách. Tyto dospělácké taneční se mnou letos třetí rok vedou naši odchovanci – Zdena Káňová a Standa Luňák.
Vlastníme již několik desítek různých kostýmů, rekvizit a pomůcek. Všechny kostýmy si navrhuje a šije sama paní Luňáková stejně jako ostatní rekvizity a výzdobu. Šetříme tak každou korunku.Kroužek pracuje ve čtyřech skupinách podle věku účastníků. I. kategorie jsou děti v předškolním věku, tedy od 5 let do konce 2.třídy. II. kategorie jsou žáci 3.-5.třídy. III. kategorie – 6. -9.třída ZŠ. Na konci deváté třídy čeká všechny absolventské vystoupení a pak, mají-li zájem, práce v poslední IV. kategorii, která začíná 15. rokem věku a dále není omezená. Patnáctiletí tak mají možnost tančit se svými spolužáky i se staršími současně. Možnosti souběžné účasti ve dvou skupinách mají i ostatní talentované děti ve všech kategoriích. Tedy žák 1.třídy může navštěvovat i hodiny II. kategorie.
V I. kategorii se děti seznamují s rytmem a rytmizací hudby a základních kroků polky, samby a cha-chy. Dále s možnostmi a formami vyjádření textu a námětu snadných dětských písní a skladeb pohybem. Důraz je kladen na nácvik koordinace a kvality provedení kroku „s vedením“ (= s vedoucím). Dbá se na nácvik orientace v prostoru při nácviku vystoupení a zvládnutí tanečního postoje.
Ve II. kategorii přibývají ke stávajícím tancům další – waltz, valčík, slowfox, jive a ostatní jako charleston, mambo, rock´n roll ap. Znalosti se prohlubují nácvikem Figur a krokových variací. Dbá se i na teoretické znalosti z historie a provedení tanců, jejich rozdělení, názvosloví apod. Nutná je již hudební a kroková orientace, koordinační a fyzické kondice. Důraz je kladen na párové chápání tance.I.a II. kategorie mají jako součást výuky i společenské chování. Etiketa je rozdělena na 10 okruhů, které jsou vždy součástí výuky v daném měsíci. Jeden měsíc – jedno téma.
III. kategorie se seznámí výrazově, technicky i hudebně nejtěžšími tanci – tango, quickstep, rumba. Upevní se znalosti v lidových a historických tancích, tancích umělých i moderních (čardáš, kántry, polonéza, menuet, kankán, salsa, lambda apod.) Rozšíří se znalosti figur a jejich kombinací v krokových variacích v prostoru. Orientace v hudbě a v rytmech je zafixována. Důraz je kladen na prostorovou orientaci jednotlivce, páru i skupiny, dále na techniku provedení kroku. Dbá se nevyjádření a vlastní pochopení výrazu tance a hudby v různých choreografických námětech. Tyto znalosti se postupně projeví v improvizacích na známé i neznámé melodie a tím případně při přípravě vlastních choreografií nebo jejich částech.
IV. kategorie – zde je kladen největší důraz na správnou techniku kroků a jejich prostorové provedení. Dále pak na rozvoj individuálního chápání hudby, vlastního projevu a schopnost jeho zprostředkování ostatním formou vlastních choreografií nebo jejích částí.
Taneční pro dospělé jsou zvláštní kategorií naší činnosti. Zde je hlavním cílem spojení základů jednotlivých tanců s vlastními možnostmi a charakterem páru. Hlavní je přestat se bát chyb a hudby vůbec. Získat jistotu, lehkost a bezprostřednost při tanci.